Osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oznacza, że jesteś w stanie zarządzać swoim czasem i sprostać wymaganiom życia zawodowego i prywatnego. Jesteś w stanie zarządzać sobą, czasem swojej pracy i unikać przepracowania. Potrafisz utrzymać dobre relacje z przyjaciółmi i rodziną, jednocześnie odnosząc sukcesy w pracy. Aby to zrobić musisz nauczyć się odpuścić perfekcjonizm i priorytetyzować rzeczy które są dla Ciebie najważniejsze.
Zmienia twój perspektywę
Zbyt często okazuje się, że dajemy się wciągnąć w codzienne wymagania związane z pracą. Aby osiągnąć zdrową równowagę między życiem a pracą, ważne jest, aby wydajenie pracować w trakcie godzin pracy i nie przenosić obowiązków zawodowych do życia codzinnego.
Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci osiągnąć ten cel:
– Pozostań skoncentrowany
– Unikaj rozpraszania się przez osobiste problemy kolegów lub przez chęć wielozadaniowości. Skup się na jednym zadaniu w danym czasie i poświęć mu całą swoją uwagę, aby mieć pewność, że zostanie ono wykonane prawidłowo.
– Naucz się mówić “nie” – Zdarzają się sytuacje, w których oczekuje się od Ciebie, że odpowiesz “tak” na każdą prośbę, nawet jeśli wiesz, że to spowoduje, że będziesz pracować dłużej niż to konieczne. Ważne jest, aby nauczyć się mówić “nie” w takich sytuacjach.
Przeformułuj swoje zobowiązania
Jednym ze sposobów na osiągnięcie lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest ponowna ocena zobowiązań, które podjąłeś wobec innych. Ważne jest, aby być uczciwym wobec siebie i innych w tym procesie. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w tej ponownej ocenie:
– Wyznaczaj sobie realistyczne cele
– Jeśli stwierdzisz, że mówisz “tak” na wszystko, prawdopodobnie nie wyznaczasz sobie realistycznych celów. Prawdopodobnie nie dajesz sobie również wystarczająco dużo czasu na wykonanie tych zadań.
Pamiętaj o robieniu przerw
Zbyt wiele osób stara się pracować jak najwięcej godzin w każdym tygodniu. Może to prowadzić do wypalenia zawodowego i poważnych problemów zdrowotnych. Może również utrudniać osiągnięcie zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci pomóc:
– Rób przerwy co najmniej raz dziennie. Wielu ekspertów sugeruje robienie 15-minutowej przerwy co dwie godziny.
– W czasie przerw zamykaj komputer lub odkładaj papiery. W czasie przerwy nie angażuj się w obowiązki, odpowiadając na wiadomości e-mail lub prowadząc rozmowy telefoniczne.
Podsumowanie
Work-life balance to coś do czego ludzie coraz bardziej dążą. Nie jest to jednak takie proste, szczególnie w czasach kiedy każdy chce pokazać się jak najlepiej przed swoimi przełożonymi by utrzymać swoją pozycję na rynku pracy. Jednak aby móc być wydajnym pracownikiem potrzebujesz mieć do tego zasoby energetyczne i emocjonalne, których może zabraknąć jeśli nadmiernie oddajesz się pracy i zapominasz o czasie wolnym dla siebie, spędzonym z rodziniom, samym sobą, czy przyjaciółmi.