dumping

Czym jest dumping – przewodnik

 

Z dumpingiem mamy do czynienia wtedy, kiedy sprzedawca sprzedaje swój produkt po cenie niższej niż koszt jego wytworzenia. Jest to nieuczciwa konkurencja szkodliwa dla branży, ponieważ w prawie każdym scenariuszu wypycha z rynku mniejszych konkurentów. Chociaż dumping może być nielegalny w świetle przepisów antymonopolowych w większości krajów, niestety istnieje wiele udokumentowanych przykładów firm, które właśnie to robią. W tym artykule przyjrzymy się, co oznacza dumping w kontekście handlu światowego i jak można chronić swoją firmę przed staniem się jego ofiarą.

Co to jest dumping?

Dumping to praktyka biznesowa, w której firma eksportuje produkt do innego kraju po niesprawiedliwie niskiej cenie. Ma to na celu odebranie udziału w rynku konkurentom w tym kraju i zdobycie większego udziału w rynku dla siebie. Dumpingowi często towarzyszą inne nielegalne praktyki handlowe, takie jak subsydia rządowe, które obniżają koszty produkcji. Połączenie niskich cen i subsydiów rządowych może poważnie zaszkodzić przedsiębiorstwom w kraju importującym i naruszyć prawa handlu międzynarodowego.

Jak można rozpoznać dumping?

– Cena jest nieracjonalnie niska w porównaniu z ceną produktu na rynku krajowym – Koszty produkcji nie są pokrywane przez cenę – Firma ma duże zapasy produktu – Firma nie ma żadnych (lub bardzo niskie) oczekiwania co do przyszłych zysków ze sprzedaży Jeśli zauważysz któryś z tych znaków, warto zbadać sytuację, aby sprawdzić, czy masz do czynienia z nieuczciwą konkurencją. Jeśli tak, możesz zgłosić swoje ustalenia do agencji rządowej odpowiedzialnej za działania antydumpingowe w Twoim kraju.

Dlaczego firmy stosują dumping?

– Muszą pozbyć się nadmiaru zapasów

– Chcą wyeliminować konkurencję ze strony mniejszych firm

– Chcą stworzyć monopol na rynku

– Przeżyły ciężkie chwile i próbują zebrać gotówkę Podobnie jak w przypadku Chin, niektóre kraje mogą dokonywać dumpingu towarów, aby wyeliminować konkurencję i pozbyć się nadmiaru zapasów. W niektórych przypadkach produkty są poniżej kosztów produkcji, co oznacza, że firma poniesie straty. Ma to oczywiście negatywny wpływ na branżę i całą gospodarkę.

Czy obniżanie cen jest nielegalne?

Tak! Jeśli sprzedawca celowo zaniża ceny swoich konkurentów, to prawdopodobnie jest to nielegalne. Nawet jeśli masz najlepszy produkt na rynku, nie będziesz w stanie dotrzeć do swojej grupy docelowej, jeśli nie będziesz w stanie konkurować ceną. W takich sytuacjach duże firmy często decydują się na dumping towarów, aby wyeliminować konkurencję ze strony mniejszych firm i zdobyć dla siebie większy udział w rynku.

Strategie walki z dumpingiem

– Buduj silniejsze relacje z klientami

– Buduj silniejsze relacje z dostawcami

– Buduj relacje z rządem

– Utrzymuj koszty produktów na jak najniższym poziomie

Jeśli ustaliłeś, że Twoja firma jest dotknięta dumpingiem, pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie firm, które go stosują. Zazwyczaj nie jest to jedna firma; zazwyczaj jest to kilka firm współpracujących ze sobą. Najlepszym sposobem, aby to zrobić jest zbadanie historii sprzedaży. Innymi słowy, spójrz na klientów, którzy kupują twój produkt i gdzie są zlokalizowani geograficznie. To może dać ci dużą wskazówkę, które firmy stosują dumping. Jednym z najlepszych sposobów walki z dumpingiem jest wzmocnienie relacji z klientami. Najlepsze relacje to relacje dwukierunkowe, w których obie strony czerpią korzyści z transakcji.

Inną strategią ochrony firmy przed dumpingiem jest budowanie relacji z rządem. W większości krajów istnieje dział antydumpingowy, który bada skargi dotyczące dumpingu – jeśli masz podejrzenie, zgłoś to, a odpowiednie służby powinny się tym zająć.

Podsumowanie

Dumping to praktyka biznesowa, w której firma eksportuje produkt do innego kraju po niesprawiedliwie niskiej cenie. Ma to na celu odebranie udziału w rynku konkurentom w tym kraju i zdobycie większego udziału w rynku dla siebie. Niektóre ze sposobów ochrony firmy przed dumpingiem obejmują budowanie silniejszych relacji z klientami, silniejszych relacji z dostawcami, budowanie relacji z rządem i utrzymywanie niskich kosztów produktu.