Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Konsultantów Biznesowych, “biznes sezonowy to taki, który doświadcza szczytu aktywności w określonym czasie w roku, jak lato czy Boże Narodzenie.” Pomimo opini, że mają nieprzewidywalny i nierentowny model biznesowy, wiele firm rozwija się jako działalność sezonowa.
Klucz do stworzenia udanego, dochodowego sezonu zależy od rodzaju firmy i rynku, na którym działa. W tym wpisie na blogu przedstawimy Ci kilka wskazówek, jak zyskownie prowadzić biznes sezonowy.
Poznaj różne rodzaje biznesów sezonowych
Większość biznesów sezonowych zalicza się do jednej z poniższych kategorii:
Sezonowy: Istnieje określony czas w roku, podczas którego biznes jest najbardziej ruchliwy. Na przykład, produkty związane z Bożym Narodzeniem lub usługi na Halloween.
Cykliczny: Istnieją powtarzające się cykle popytu na produkt lub usługę w określonych porach roku. Przykładem tego może być popyt na systemy grzewcze w zimie.
Intemperatywne: Są to przedsiębiorstwa, na które wpływa niekontrolowana, niesprzyjająca pogoda. Przykładem może być odśnieżanie i zbieranie choinek.
Zanim zaczniesz zorientuj się w kosztach
Sukces w prowadzeniu biznesu sezonowego zależy prawie całkowicie od starannego budżetowania i planowania z wyprzedzeniem. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek operacji, musisz upewnić się, że masz realistyczne oczekiwania co do kosztów. Na przykład, jeśli planujesz oferować usługi pakowania prezentów w okresie świątecznym, musisz znać dokładny metraż swojego sklepu i mieć pojęcie, ilu klientów spodziewasz się w tym okresie.
Na przykład, powiedzmy, że masz 1,200 stóp kwadratowych dostępnej przestrzeni. Jeśli planujesz owijanie 10 przedmiotów na godzinę, będziesz musiał zatrudnić personel składający się z trzech osób. Załóżmy również, że planujesz utrzymać każdego klienta w swoim sklepie przez 30 minut. Jeśli pobierasz 50 zł za sztukę, zarobisz około 16 500 zł. Nie uwzględnia to jednak innych kosztów, takich jak logistyka, marketing i koszty administracyjne. Dlatego musisz przeprowadzić kilka podstawowych obliczeń, aby dokładnie przewidzieć, ile pieniędzy zarobisz.
Zdecyduj jak i gdzie promować swój biznes
Jeśli uruchamiasz nowy sezonowy biznes, możesz być w stanie zwiększyć sprzedaż oferując zniżki i inne oferty promocyjne. Jeśli jednak masz już swój biznes, nadal możesz zwiększyć ruch i sprzedaż, inwestując w marketing. Możesz także skorzystać z reklamy internetowej w celu wypromowania. Dobrym sposobem jest również skorzystać z mediów społecznościowych, marketingu e-mailowego i promocji w sklepie, aby zwiększyć sprzedaż.
Stwórz plan, jak zatrzymać klientów poza sezonem
Jeśli Twój biznes opiera się na określonym sezonie lub specjalnym wydarzeniu, ważne jest, aby utrzymać klientów również poza sezonem. Jest to kluczowe, jeśli chcesz żeby Twój biznes instaniał dalej. Dobrym sposobem na utrzymanie zaangażowania obecnych klientów jest oferowanie im specjalnych zniżek i ofert. Możesz również stworzyć program tylko dla członków, gdzie klienci mogą uzyskać dostęp do ekskluzywnych korzyści.
Inną rzeczą, którą możesz zrobić, jest organizowanie specjalnych wydarzeń, takich jak warsztaty i seminaria. To nie tylko pomoże utrzymać zaangażowanie klientów, ale także pozwoli Ci nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami i zdobyć nowe tropy.
Podsumowanie
Biznesy sezonowe zazwyczaj mają wysoką sprzedaż podczas wydarzenia lub sezonu, dla którego są przeznaczone. Ich zyski spadają po zakończeniu imprezy lub gdy sprzedaż danego produktu zostanie wyczerpana.
Istnieje wiele dobrze prosperujących firm, które działają jako firmy sezonowe. Kluczem do sukcesu jest dobre zrozumienie swoich źródeł przychodów, kosztów i marży. Jeśli chcesz prowadzić udany biznes sezonowy, ważne jest, aby planować z wyprzedzeniem i zarządzać swoimi wydatkami.